Na mocy nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z grudnia 2024 r. wprowadzenie Strefy Czystego Transportu staje się obowiązkiem dla większych miast w przypadku przekroczenia dopuszczalnego średniorocznego poziomu stężenia dwutlenku azotu. Celem szkolenia jest właściwe przygotowanie słuchaczy do wdrożenia SCT poprzez kompleksowe zapoznanie ich z tematyką Stref Czystego Transportu w miastach
Program ramowy:
1. Wprowadzenie: Informacje wstępne i organizacyjne. Poznanie uczestników i ich oczekiwań.
2. SCT – czym są i dlaczego powstają: Definicja pojęcia SCT. Skąd potrzeba SCT – dane statystyczne i skutki rozwoju motoryzacji. Motoryzacja w Polsce.
3. SCT na tle innych rozwiązań transportowych: Rozwiązania do zarządzania mobilnością. Wpływ zanieczyszczeń komunikacyjnych na zdrowie.
4. Rozwiązania technologiczne wspierające SCT: Rejestracja pojazdów uprawnionych, zarządzanie uprawnieniami. Automatyczna kontrola i skuteczna identyfikacja naruszeń. Automatyczny pobór opłat za wjazd do SCT. Pozyskiwanie danych o ruchu.
5. SCT w miastach europejskich: SCT w Europie – przegląd. SCT w Sztokholmie. SCT w Londynie. SCT w Brukseli.
6. Efektywność SCT: Efekty SCT – Sztokholm. Efekty SCT – Londyn. Efekty SCT – Bruksela.
7. SCT a polski porządek prawny: Miejsce SCT w polskim prawodawstwie. Automatyczna weryfikacja naruszeń. Kwestia poboru opłaty za wjazd do SCT. Przeznaczenie środków z opłat, schemat poboru opłat, wysokość opłat, przedziały czasowe. Oznakowanie pojazdów, rok produkcji czy klasa emisji spalin.
8. Wnioski z pilotażu warszawskiego: Formuła pilotażu: samorząd – nauka – biznes. Elementy systemu. Analiza wstępna skali naruszeń w strefie pilotażowej. Skuteczność kontroli automatycznej versus kontroli tradycyjnej.
9. SCT – doświadczenia krajowe: Warszawa – wnioski po pełnym wdrożeniu. Kraków – działania przygotowawcze.
10. SCT – rekomendacje i dyskusja.
Koszty uczestnictwa: